سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تحریم تنها درد مردم نیست!

یک کارشناس حوزه تحریم با بیان اینکه دردی که مردم ایرانی تجربه می‌کنند تنها به تحریم‌ها برنمی‌گردد، گفت: بخش زیادی از مشکلات اقتصادی به مدیریت داخلی برمی‌گردد و برای مقابله با تحریم‌ها باید به سمت اقتصاد مستقل و خودکفا حرکت کنیم. همچنین، لازم است که ضعف‌های داخلی اقتصاد شناسایی و رفع شوند.

به گزارش ایسنا، امروز نشست «اقتصاد و نوآوری ایران در دوران تحریم» با حضور مسعود براتی_پژوهشگر حوزه تحریم و رستم قاسمی_ وزیر سابق نفت در دولت دهم در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.  

در ابتدای جلسه، رستم قاسمی در پاسخ به اینکه «با وجود تحریم‌های بین المللی امکان توسعه برای کشور وجود دارد؟ گفت: از زمان انقلاب اسلامی تاکنون کشور در حوزه‌های مختلفی تحریم‌ها را تجربه کرده و از آن زمان تا حال حاضر کارهای بسیار نشدنی در زمینه سازندگی کشور انجام شده است. آمریکا در زمان جنگ ایران و عراق نتوانست از این طریق به اهداف خود برسد و تصمیم گرفتند تا جنگ اقتصادی علیه ایران را شروع کنند.  

قاسمی افزود: تحریم ظلم بزرگی است که بی تاثیر نیست اما بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور را در سال‌های 1390 و 1391 تجربه کردیم که خیلی بارز است که تحریم‌ها اثر نداشته است.  

وی گفت: در حال حاضر ما در مقابل تحریم‌ها ایستاده‌ایم و فردی که در دوره تحریم‌ها پشت میز مدیریت نشسته است باید بتواند از راه‌های خطرناک و آتشین عبور کند.  

قاسمی افزود: اینکه گفته می‌شود باید در تولیدات داخل به خودکفایی برسیم،  به این معنی نیست که درهای کشور روی دنیا و محیط بین الملل بسته شود.  کشور در حال حاضر توانمندی در حوزه‌های مختلف چون صنعت دارد تا تحریم‌ها بی اثر شوند. باید برای تعامل با دنیا به جای واردات صادرات را مدنظر قرار دهیم.  

وی با بیان اینکه کشور همه معادن ترکیبی را داراست، بیان کرد: کالاهای مورد نیاز داخل باید در داخل کشور تولید شوند.  کیفیت، سرعت و قیمت سه مولفه مدیریت اقتصاد داخلی است و فولاد ما با ترکیه در دنیا قابل رقابت نیست زیرا، به لحاظ قیمت، کیفیت و و رقابت به این محصول پرداخته نشده است.  

در ادامه براتی_یک کارشناس حوزه تحریم - اظهار کرد: تحریم اصلی ترین بازار دولت آمریکاست و اکنون تحریم‌ها دارد به سمت سراریزی حرکت می‌کند در این دوره، باید سعی شود تا نظام بانکی اصلاح شود. شدت تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد نسبت به عوامل داخلی کمتر است که باید ضعف‌های داخلی را شناسایی و آن‌ها را رفع کنیم.  

وی افزود: دردی که مردم ایرانی تجربه می‌کنند تنها به تحریم‌ها برنمی‌گردد بلکه به مدیریت داخلی اقتصاد هم مربوط است.

هزینه زندگی در ترکیه به دلار 

منبع